به رسانه مستر فینتک خوش آمدید

روز به روز نزدیک‌تر به یوان دیجیتال

روز به روز نزدیک‌تر به یوان دیجیتال

با وجود پاندمیک کروناویروس و بحران جهانی، توسعه‌ی رمزارز ملی چین با نام “پرداختِ الکترونیکی ارز دیجیتال (DCEP)” مانند قبل ادامه دارد. شرکت‌های متعددی به پروژه‌ی یوان دیجیتال پیوسته‌اند که می‌توان به می‌توآن داینپینگ (Meituan Dianping)، بزرگ‌ترین پلتفرم تحویل محصولاتِ چین، به عنوان تازه‌ترین آنها اشاره کرد که تقریباً ۴۵۰ میلیون کاربر دارد و حدود ۶ میلیون شرکت از خدمات آن استفاده می‌کنند. پیش از این نیز دی‌دی (DiDi)، اوبر چینی با تقریباً ۵۵۰ میلیون کاربر و پلتفرم پخش آنلاینِ بیلی‌بیلی (Bilibili)، با بیش از ۱۷۰ میلیون کاربر به این پروژه پیوستند.

بانک مرکزی چین از آوریل تستِ یوان دیجیتال را آغاز کرد و شرکت‌های استارباکس (Starbucks) و مک‌دونالد (McDonalds) از نام‌های آشنای شرکت‌کننده در این فاز بودند. پیوستن پلتفرم‌های اخیر، که با هم حدود ۱ میلیارد مشتری دارند، مطمئناً به هدف افزایش شهرت و پذیرش یوان دیجیتال صورت گرفته است.

مسئله دیگر اینکه این کاربران تنها چینی نیستند و بنابر آمار شرکت‌ها، کاربرانی از کشورهای امریکای جنوبی و استرالیا نیز از آنها خدمات دریافت می‌کند. در صورت موفقیت، یوان دیجیتال توانسته در مدتی کوتاه به شهرتی قابل توجه دست یابد. شرکت‌های مطرح نیز از این مسئله سود خواهند برد. آمار نشان داده که انجام یک تراکنش مالی برون مرزی و جابه‌جایی اوراق بینِ خریدار و فروشنده، اغلب ۴۵ روز طول می‌کشد، اما می‌توان با کمک بلاکچین این دوره را تا ۲ روز کاهش داد.

مطابق با اطلاعات موجود، تست یوان دیجیتال در ۴ شهرِ شنژن (Shenzhen)، سوژو (Suzhou)، چنگدو (Chengdu) و ژیونگان (Xiong’an) در حال اجراست. ۴ بانک دولتی و شرکت‌های مطرحی همچون هواوی (Huawei) و چاینا ‌تلکام (China Telecom) چاینا موبایل (China Mobile) و چاینا یونی‌کام (China Unicom) نیز به این پروژه پیوسته‌اند. بانک کشاورزی چین نیز در آوریل از مشارکت خود در این پروژه خبر داد. هدف از این تست بررسی پایداری، اطمینان، کاربرد، مدیریت ریسک و دسترسی‌پذیری این ارز است. با وجود پیوستنِ شرکت‌های مختلف به این پروژه، هنوز زمانِ پایانِ فاز تست مشخص نشده است.

این پروژه هنوز در مرحله‌ی تحقیقاتی است

جاینینگ یو، رئیس دانشگاه هوبی، معتقد است که این پروژه هنوز در مرحله‌ی تحقیقاتی است و آماده‌ی راه‌اندازی فوری نیست. او می‌گوید که می‌توآن و دی‌دی کاربرد این ارز را در حمل‌ونقل هوشمند بررسی می‌کنند و بیلی‌بیلی فازِ توسعه‌ی این فناوری را آغاز کرده است.

در مجموع بیش از ۲۰ شرکت در این پروژه همکاری دارند، اما نامِ علی‌پِی (AliPay) و وی‌چت پِی (WeChat Pay) در این لیست دیده نمی‌شود. این دو بزرگ‌ترین پلتفرم‌های پرداخت چین هستند و تقریباً ۹۰ درصد از پرداخت‌های این کشور را کنترل می‌کنند که بیش از مجموع تراکنش‌های مسترکارت و ویزا است. برخی معتقدند که چین قصد دارد یوان دیجیتال را به‌عنوان جایگزینی برای این پلتفرم‌ها عرضه کند.

در این میان جِف چو، از بنیانگذاران بی‌اِن کپیتال (BN Capital)، معتقد است که رابطه‌ی یوان دیجیتال و این دو پلتفرم بیشتر بر مبنای مشارکت خواهد بود، نه رقابت. یو نیز می‌گوید که یوان دیجیتال می‌تواند کمبودهای موجود در بازار مالی کنونی را رفع کند و سطح محرمانگی بالاتری را برای پرداخت‌ها عرضه کند. به گفته‌ی یو انجام تراکنش‌های “شرکت-به-مصرف‌کننده” مانند پرداخت حقوق یا تسویه‌ی بین‌شرکتی هم‌اکنون در پلتفرم‌هایی مانند علی‌پی یا وی‌چت امکان‌پذیر نیستند. این مسئله موجب می‌شود کاربران در ابتدا مجبور شوند بین گزینه‌های موجود یکی را انتخاب کنند، اما در نهایت تبدیل به یک سیستمِ واحد خواهند شد.

پلتفرم‌های مهم در این پروژه

از آنجایی که دولت چین قصد دارد صنعت مالی‌اش را کاملاً دیجیتالی کند، می‌توان گفت که پلتفرم‌هایی مانند علی‌پی و وی‌چت نقشی حیاتی را در این زمینه برعهده خواهند داشت. سایمون لی، از بنیانگذاران چِین‌کپیتال (Chain Capital)، معتقد است که علی‌بابا (Alibaba)، شرکت حامی علی‌پی، و تنسنت (Tencent)، شرکت حامی وی‌چت، ممکن است از یوان دیجیتال در پلتفرم‌های خود استفاده کنند. این دو شرکت قبلاً نیز در طرح‌های بلاکچین دولتی مشارکت داشته‌اند و استفاده از یوان دیجیتال خیلی دور از انتظار به‌نظر نمی‌رسد. با توجه به تعداد کاربران داخلی این پلتفرم‌ها می‌توان گفت که آنها می‌توانند نقشی اساسی در گسترش یوان دیجیتال، حداقل در سطح کشور، بازی کنند.

 با توجه به نوپا بودن فناوری بلاکچین و قوانین مرتبط به آن، به این زودی نمی‌توان درباره‌ی مشارکت شرکت‌های بزرگ و دولت اظهار نظر کرد. با وجود اینکه شرکت تنست، پلتفرمِ می‌توآن خود را در اختیار تست این پروژه قرار داده، برخی می‌گویند که همکاری بینِ علی‌پی، وی‌چت و یوان دیجیتال شدنی نیست، چون فناوری بلاکچین توانایی مدیریت تراکنش‌های بالا را ندارد. شبکه‌ی بیت‌کوین در حال حاضر می‌تواند ۳ تراکنش را در ثانیه مدیریت کند و این درحالی است که این تعداد برای علی‌پی ۳۰۰,۰۰۰ تراکنش است.
از سوی دیگر سیستم‌های پرداخت نسل ۵ام مانند AeMoney به‌دنبال روشی جدید برای پیاده‌سازی یک سیستم P2P هستند، اما بلاکچین را فناوری مناسب برای انجام این کار نمی‌دانند. AeMoney از سوی هو یان، مدیر ارشد فناوری سابق علی‌پی ایجاد شده است.

 

منبع: Cointelegraph

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. پذیرفتن ادامه